انارستانمحله؟!ی املش

خرید بک لینک

انارستانمحله؟!یاملش

پسوند "سِتان"به گیلکی می شود "کَلَه" مانند"انارکله" و "کونوسکله" که البته پسوند " کله" درفارسی قدیم نیز کاربرد داشت و امروز در فارسی بهجای انارکله میگویند:"انارستان" و بههمین قیاس و توضیحاتی که دادهشد، پسوند "زار" که بهگیلکی ، "جار" گویندَش. مانند: "لولِهجار؛ لَلَهجار" به معنی " نِیزار" فارسی و...

با این شرح کوتاه، میخواستم بپرسم محلهای که درشهر املش جاخوش کردهاست و انارستانمحله می نامندَش، بهنظر شما با وجود دو پسوندپیوستهی "ستان" و "محله"، میتوانیم بگوییم در نامگذاری این مکان، آوردنِ کلام بهاقتضای مقام بهشرط فصاحت نبوده و حشو است؟!

بهطور حتم اینگونه نیست. چرا که وقتی میگوییمانارستان، با اسم مرکب عام روبهروایم و در این میان اگر کسی در شهر املشاز شما بپرسد:

-میخواهم بروم انارستان.

تعجبخواهید کرد و جواب میدهید:

- املش تا بخواهی پراز انارستان است. کدام انارستان؟

و بعد،ممکن است پیشدستی کنید و دَمِ دست ترین مکانش، حاشیهی رودخانه را نشانش بدهی وبگویی:

برو ببین چه خبر است.

اما وقتی بگوید:

- میخواهم برومانارستان محله.

آنوقتذهنتان بر روی اسم مرکب خاص(مکان خاص) متمرکز میشود؛ یعنی محلهی که آن رااز انارستانهای دیگر مجزا میکند و به همین منظور میتوانیم نتیجه بگیریم که در این نامگذاری، پیشینیان ما بهدرستی،کلام بهاقتضای مقام بهشرط فصاحت را صورت بستهاند و بس.

املش؛ 26 فروردین 98 - داوود خانی خلیفهمحله

یوسف علیخانی؛ نویسنده ای که با واژگان، می رقصد و می نویسد...

ما را در سایت یوسف علیخانی؛ نویسنده ای که با واژگان، می رقصد و می نویسد دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 167 تاريخ: پنجشنبه 12 ارديبهشت 1398 ساعت: 6:14

صفحه بندی